30.12.12

The Songs of the Sky and the Vibrations of the Soul



"The world, life and human beings are only an illusion, a phantom, a dream image."

August Srindberg, A Dream Play





































1 Dan Estabrook, Interior (clouds), albumen print 1996
Andreas Gursky, Untitled VII, chromogenic colour-print face-mounted
 on Plexiglas (183 x 221cm) 1998
3 Gérard Traquandi, Nuages, mixed media on paper, (142 X 89 cm)
4 Caroline Corbasson, Dark  Matter, dessin technique mixte, 75 X 105cm
 5, 6, 7 Alfred Stieglitz, Equivalent, gelatin silver print, (11,6 X 0,9 cm), 1925, Equivalent, gelatin silver print,1930, The Phillips Collection
8, 9 August Strindberg, Celestographs  



Pourquoi le ciel nous fascine-t-il autant? Pourquoi le voyons nous comme le miroir de notre âme? Quelle énigme, quel secret y cherchons-nous quand nous le scrutons indéfiniment? Est-il puissance d'allégresse, splendeur inconnue ou gouffre d'effroi? Ecume, métaphore banale ou vapeur d'eau inviolable, toujours le nuage nous offre ce que nous voulons y voir.





“There was a star riding through clouds one night, and I said to the star, 'Consume me'.”

Virginia Woolf, The Waves



Baudelaire, Petits poèmes en prose, L'étranger, 1869
Hugo, Le nuage, 1822
Hugo, Les nuages volaient, 1856



Feel free to contribute and add your own quotes in the comments section ...





25.12.12

A Great Deal of Grace. Emily Dickinson's Gingerbread


"I am going to learn to make bread to-morrow. So you may imagine me with my sleeves rolled up, mixing flour, milk, salaratus, etc., with a great deal of grace. I advise you if you don’t know how to make the staff of life to learn with dispatch.” 



Emily Dickinson to Abiah Root, September 25, 1845 








For Emily Dickinson sharing food was a way of strengthening the bonds of love. “Love’s oven,” she wrote in a note accompanying a parcel with her delicious treats, “is warm." She saw the marvellous in the power of making bread, which she named "the staff of life." She spoke of twin loaves of bread with biblic words, describing them as "the glory" and her gingerbread as "trimphant." Baking in the kitchen was associated with her literary life. The kitchen was for her the space of a creative ferment and many drafts of her poems written on kitchen papers  have since been collected. A poem (The Things that never can come back, are several) drafted on the back of "Mrs. Carmichael’s recipe for coconut cake" shows her meditating on loss while she was busy with the making of delicate bakings. She often sent gifts of food with a poem and she was well aware that her food was mostly better welcomed than her elusive verses.
Today, I would like to share with my dear readers Emily Dichinson's ferment of life. Thank you for your visits and comments. Let me wish you a very happy end of the year and tell you that everyone of your messages is a feast for me.   

Here is Emily Dickinson's Gingerbread recipe as transcribed from her original manuscript. 


1 quart flour
1/2 cup butter

1/2 cup cream

1 tablespoon ginger

1 teaspoon soda
1 teaspoon salt
Make up with molasses





To know more about how to make it yourself view Emily Dickinson's archives here and here. To get the most beautiful inspiration to style your food gifts, I strongly recommend to browse Dietlind Wolf's blog.  













17.12.12

A Day in Düsseldorf. Andreas Gursky and the Values of Truth



"Photography is a reality so subtle 
that it becomes more real than reality."
Alfred Stieglitz

























Grand tableau d'histoire? Théâtre de l'artifice? Ambiguïté de la présence humaine? Nouvelle fresque mythologique? La photographie d'Andreas Gursky oscille entre le macroscopique et le microscopique. Dans une vision vertigineuse de l'espace, son image  fait cohabiter une myriade de prises de vue retravaillées sur ordinateur avec un logiciel de retouche pour donner à voir la composition que le photographe-artiste* a en tête. L'oeuvre qui semble représenter la photographie d'une page de L'Homme sans qualités fonctionne comme un manifeste esthétique qui nous donnerait les clés de sa démarche. L'artiste a réassemblé des phrases prises dans les 1700 pages du texte inachevé de Robert Musil pour en donner sa propre version, une vision du cosmos musilien comme une particule de synthèse, la formation artificielle d'un corps  re-composé.  


*comme il se définit lui-même













23.09 2012 - 3.02.2013
Ehrenhof 4-5 
40479 Düsseldorf 


Andreas Gursky, ST XII n1, 2000  Andreas Gursky
2  Andreas Gursky, Bahrain I, 2007 Andreas Gursky
3, 4, 5  Museum Kunstpalast, Photography J'attends 
6  Gerda Steiner & Jorg Lenzlinger Das Vegetative Nerven System, 2006, 
Photography J'attends 
7  Calvin & Hobbes, cité par Lunettes Rouges



















Some really nice shops to enjoy in Flingern area: 


69 m2 Concept store 
Lindenstrasse, 186
40233 Düsseldorf

Axel Wowereit Designer
Sohnstrasse, 32
40237 Düsseldorf*

Bukowski 
Vintage shop
Ackerstrasse,154
40233 Düsseldorf


* Give a look at his blog cargocollective here






More to come on Düsseldorf....







14.12.12

Les surprises de la poste. Quand Franck Evennou fait mouche














Cette mouche aux trois couronnes m'a déposée dans ma boîte aux lettres un joli opuscule, Artefact, le catalogue de la dernière exposition de sculptures et de dessins de Franck Evennou avec un texte signé de J'attends. Merci à toi Franck pour cette mouche un rien pop.









13.12.12

Comme une forêt de fil. Kwangho Lee's Knots Beyond the Inevitable



Ordinary objects can become something else.

Kwangho Lee






























Weaving the memories of his childhood on a farm, Korean designer Kwangho Lee celebrates the simplicity and happiness of his ancestors' life. With his project, Very Korean, he aims at looking deeper into himself and the nature around him to connect back to "materials, behaviours, habits and scenes that were passed down through generations." Knots remind him of his grandfather cutting and tying the remains of rice straws and of his mother knitting clothes for him. "Knot-beyond the inevitable series started because I believe that, like my grandfather and many years back in history, tying and making a knot is a human instinct. Humans invented many kinds of knots for survival like fishing, hunting, building houses, transporting things. Like the past, these instinct acts are still within us. It is passed down from our parents, from our ancestors and because it is inherited, the instinct can serve a meaning more than just a simple action. The ability to change or make things with my hands is the same ability that everyone possesses. I wish that with this ability, people become more active when looking at other people or objects. "His woven-wire lamps are a tribute to his mother's knitting hobbies. "I saw the neat pile of electric wires as yarns and soon decided to knit my own. Other than knitting with needles, I developed a new way of weaving the rubber but solid wires into long, scarf-like or brush-like form of lighting. They are weaved by one long wire which varies in length -from 10 to 300 meters." 



1 Action, Reaction, Interaction, collaboration with Nameless
2 Woven wire lamp 2010 for Johnson Trading Gallery
3 Drawing New lamp, 2011
4 Solo exhibition, Comme une forêt de fil, Solo Exhibition Canada, April-June 2008
5 Woven, Johnson Trading Gallery, May 2009
6&7 Rice straws
8&9 Knots inspiration
10 Knot jewelry, The Power of Love, 2007
11 Armchair, Work for Kosid, Korean Society of Interior Architects / Designers
12 Rice straw, heavy duty conveyor belt for the purpose of moving, 2007

13 Kwangho Lee as a child wearing his mother's knitted clothes













11.12.12

En nous la vie des morts. Muriel de Crayencour's Invisible Guests



“The purpose of poetry is to remind us
 how difficult it is to remain just one person,
for our house is open, there are no keys in the doors,
 and invisible guests come in and out at will.”

Czselaw Milosz, Ars Poetica




























Paniers, stays and jabots
Fashion in the 18 th century
Costume and Lace Museum

Rue de la violette 12
1000 Bruxelles

30. 03. 2012 - 31.12.2012



Jewelry designer Christa Reniers shows her creations with Muriel de Crayencour's last work La vie délivre.
Par un rehaut de broderie au fil de couleur ou d'or, un unique trait de pinceau, Muriel de Crayencour donne un nouveau sens aux textes, les visite et se les approprie comme par effraction tout en se libérant de ses démons. Laissant une grande place à l'inconscient, au surréalisme et aux hôtes invisibles, une nouvelle narration pudique et elliptique se laisse deviner entre les pages des livres fermés. Un très beau catalogue donne toute son unité et son sens au propos. Chaque motif cher à l'artiste s'approfondit du voisinage des autres. "On dirait que poussent de la mer d'innombrables mains".



Murielle de Crayencour expose chez Christa Reniers

61 rue Lebeau 
1000 Bruxelles

18.10.2012 - 2.01.2013










Photographies  © J'attends...

9.12.12

Il n'y a pas de pas perdus. Eric Hazan réinvente Paris



Quand le soleil cruel frappe à traits redoublés
Sur la ville et les champs, sur les toits et les blés,
Je vais m'exercer seul à ma fantasque escrime,
Flairant dans tous les coins les hasards de la rime,
Trébuchant sur les mots comme sur les pavés, 
Heurtant parfois des vers depuis longtemps rêvés.

Baudelaire, Le  Soleil*























"Ma vie entière n'a été qu'une longue rêverie divisée en chapitres par mes promenades de chaque jour." Cette phrase de Rousseau dans ses Notes écrites sur des cartes à jouer, Eric Hazan pourrait la faire sienne. Son livre L'invention de Paris se lit et se relit comme une rêverie, comme une flânerie. Il n'y a pas de pas perdus dans les dédales de la pensée de l'auteur; on peut la parcourir en tout sens et découvrir des passages insoupçonnés entre les différentes murailles de Paris, les diverses époques, la grande histoire ou la littérature ménageant des effets de surprises qui relient dans une même géographie réinventée le réel et la fiction. La référence omniprésente aux personnages de récits accroît la vie passée, présente et à venir de la ville de tout l'imaginaire des romans qui ont façonné son image. Le premier chapitre intitulée Psychogéographie de la limite trace à grands traits l'évolution de Paris, au travers de ses enceintes successives en soulignant la force de rupture inscrite dans sa morphogenèse. Un saisissant raccourci de l'histoire de l'éclairage  public et du maintien de l'ordre laisse affleurer un temps long discontinu et souterrain à l'oeuvre dans l'inconscient collectif. Habité par le souvenir de ses lectures - Balzac, Proust, Baudelaire, Walter Benjamin, Sébastien Mercier, l'auteur nous fait ressentir combien la construction de Paris relève davantage du mythe que de la géographie. Prenant le parti "des anonymes, des obscurs, des sans-parts, des architectes du désordre, qui de génération en génération, se sont transmis l'art d'empiler les magiques pavés", il fait dans Paris rouge une histoire symbolique de la révolution parisienne dont la grande forme est la barricade. Les deux derniers chapitres Les flâneurs et Les belles images sont une ode à tous ceux qui "depuis le dix huitième finissant ont initié la modernité en prenant la grande ville comme matériau et l'errance comme support de leur création." Le livre est paru en 2002, il est maintenant réédité dans la collection Beaux livres de Hatier avec une belle et riche iconographie. 


*Cité par Eric Hazan, L'invention de Paris, chap. Les flâneurs, p. 436, Seuil, 2002
Le choix  des  images vient des analyses de Eric Hazan, L'invention de Paris,  chap. Les belles images, Seuil, 2002













Eric Hazan, L'invention de Paris
Beaux Livres, Hatier, 2012



Walter Benjamin, Paris capitale du XIX° siècle,
 Le livre des passages, éditions Allia 






Marchand d'abat-jour, rue Lepic, Montmartre, 18e arrondissement, 1899 © Eugène Atget / Musée Carnavalet / Roger-Viollet 
Marchand ambulant, place Saint-Médard, 5e arrondissement, septembre 1899 © Eugène Atget / Musée Carnavalet / Roger-Viollet 
3 Robert Doisneau, Les halles 1933 © Robert Doisneau 
4 Charles Marville, rue des  Marmousets par la rue saint Landry, Paris, 1858 
5 Edouard Manet The Railwayoil on canvas, 1873, National Gallery of art Washington
6 André Kertész, Un matin d'hiver au café du Dôme, 1928 Ministère de la Culture, Médiathèque de l’Architecture et du Patrimoine, Rmn © Donation André Kertész